Nová kapitola od Otto Eibla a Miloše Gregora: Strategický politický marketing v digitálním věku

15. 9. 2025

Koncem léta vyšla kniha „The Sage Handbook of Political Marketing”, do které přispěli svou kapitolou i čeští autoři Otto Eibl a Miloš Gregor. Jejich text, nazvaný „Strategic Market Segmentation and Targeting in the 21st Century: Ethical Challenges, Trends and Innovations”, se zaměřuje na transformaci politického marketingu v éře moderních technologií, obzvláště s nástupem umělé inteligence a analýzy velkých dat.

Od tradiční segmentace k mikrocílení a personalizaci

Kapitola nejprve představuje základy segmentace a cílení v politických kampaních, přičemž se věnuje jak tradičním přístupům, jako je demografické a geografické členění, tak i pokročilým metodám, včetně psychografického profilování a mikrocílení. Zvláštní důraz je kladen na rostoucí vliv sociálních médií a nástrojů umělé inteligence, které umožňují nevídanou personalizaci komunikace s voliči.

Cambridge Analytica a etické výzvy

Autoři kriticky zkoumají příležitosti i rizika spojená s těmito inovacemi. Upozorňují na vážné etické obavy, které ohrožují kvalitu demokracie, jako jsou polarizace, manipulace a ztráta transparentnosti. Jako příklad nezodpovědného využívání dat a psychologického cílení je v textu uveden nechvalně proslulý případ Cambridge Analytica. Eibl a Gregor proto argumentují, že je nezbytné posílit etické rámce, regulace a veřejný dohled nad těmito technologiemi.

Kapitola zdůrazňuje, že nové technologie v politickém marketingu mají dvojí tvář. Mohou být sice mocným nástrojem pro efektivnější zapojení občanů, ale zároveň představují hrozbu pro integritu demokracie, pokud se s nimi zachází nezodpovědně.

Obsah knihy


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info