Roman Chytilek, Michal Tóth a Tadeáš Celý publikovali článek v časopise Electoral Studies
Výzkum publikovaný v časopise Electoral Studies se zaměřil na otázku, zda lidé více pozornosti věnují politickým sdělením, která jsou rámovaná morálně (apelují na hodnoty a emoce), nebo fakticky (zdůrazňují data a důkazy). Autoři využili dvě experimentální studie – laboratorní eye-tracking (sledování pohybu očí) a rozsáhlý online průzkum na reprezentativním vzorku obyvatel.
Výsledky jsou překvapivé: morální apel nezískal vždy automaticky více pozornosti než faktický. Naopak, v některých případech lidé věnovali více pozornosti sdělením opřeným o fakta. Studie tak ukazuje, že i v době zahlcení emocemi a polarizace může mít racionální, na důkazech založená komunikace schopnost zaujmout. Výzkum tak přináší povzbudivou zprávu pro média a vědce: fakta mají stále šanci promlouvat hlasitěji než moralizování.